30/11/14

Σκέπτονται Ριζικές Αλλαγές Στο Δημοτικό Σχολείο

Μείωση της διδακτέας ύλης, νέα σχολικά εγχειρίδια, μελέτη στο σχολείο και δυνατότητα αυτονομίας στις σχολικές μονάδες και στους εκπαιδευτικούς, ώστε να διαμορφώνουν -σε έναν βαθμό- τα ωρολόγια προγράμματα σπουδών είναι μερικές από ....
τις συνολικά 15 αλλαγές που πρότεινε χθες ο υπουργός Παιδείας Ανδρέας Λοβέρδος για το δημοτικό σχολείο.
Στην εισήγησή τους προς την αρμόδια επιτροπή του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας (ΕΣΥΠ) προτείνεται ακόμη να αλλάξει το καθεστώς αξιολόγησης των μαθητών, ώστε να λαμβάνεται κυρίως υπόψη η πρόοδος του μαθητή σε σχέση με παλαιότερες επιδόσεις.
 «Λιγότερη παροχή πληροφοριών, περισσότερη μόρφωση, περισσότερη παιδεία είναι η καταστατική μας αρχή και ο στόχος μας», τόνισε ο κ. Λοβέρδος για να προσθέσει: «Η εικόνα ενός μικρού παιδιού που φεύγει για το σχολείο και γυρίζει από αυτό με μία βαριά τσάντα και έχει άλλη τόση δουλειά να κάνει στο σπίτι, πρέπει να περάσει στο παρελθόν».
Ετοιμο στις 15 Γενάρη
Το σχέδιο νόμου στο οποίο θα συμπεριληφθούν όλες οι αλλαγές για το δημοτικό σχολείο θα είναι έτοιμο έως τις 15 Ιανουαρίου. Τα 33 μέλη του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΣΠΔΕ), που εντάσσεται στο ΕΣΥΠ, θα πραγματοποιήσουν και άλλες συνεδριάσεις μέχρι να καταλήξουν στην τελική τους πρόταση.
Οι κυριότερες προτάσεις πάντως, τις οποίες κατέθεσε χθες στα μέλη του Συμβουλίου ο υπουργός Παιδείας, είναι οι εξής:
• Δυνατότητα μερικής διαμόρφωσης των προγραμμάτων από τη σχολική μονάδα με βάση τις ανάγκες, τις δυνατότητες, τις ιδιαίτερες συνθήκες του κάθε σχολείου (ειδικής αγωγής, νησιωτικά, ορεινά). Οι ώρες που είναι αναγκαίες, το εύρος ή η δυσκολία των προγραμμάτων σπουδών θα καθορίζονται από κάθε σχολική μονάδα σε συνεργασία με τον σχολικό σύμβουλο, με βάση τις ιδιαιτερότητες που έχει, όπως η σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού (Ρομά, παιδιά μεταναστών, παιδιά από οικογένειες ανέργων ή με χαμηλά εισοδήματα). Προγράμματα ανοιχτά και ευέλικτα στις ιδιαιτερότητες της κοινωνίας θα επιτρέπουν σε εκπαιδευτικούς και μαθητές να εξειδικεύουν τη διαδικασία μάθησης και θα γεφυρώνουν τον ακαδημαϊκό λόγο των σχολικών εγχειριδίων με την εμπειρική - βιωματική γνώση των μαθητών.
• Εμπέδωση και εμβάθυνση της ύλης στο σχολείο. Προτείνεται να διασφαλιστεί ο αναγκαίος διδακτικός χρόνος για την εμπέδωση της ύλης στο σχολείο στα μαθήματα της γλώσσας, των μαθηματικών, της φυσικής, της γεωγραφίας και της ιστορίας. Οι εργασίες που ανατίθενται στους μαθητές πρέπει να περιοριστούν στο ελάχιστο και μόνο στα βασικά μαθήματα. Στόχος, σύμφωνα με τον κ. Λοβέρδο, να ολοκληρώνονται στο σχολείο όλες οι μαθησιακές διαδικασίες, ώστε να απαλλάσσονται οι μαθητές και οι γονείς από την «κατ' οίκον» διδασκαλία.
• Αλλαγή νοοτροπίας στην αξιολόγηση των μαθητών. Σε αυτό το σημείο προτείνεται η επίδοση των μαθητών να εκτιμάται με βάση τα κριτήρια που προκύπτουν από τους σκοπούς της εκπαίδευσης και όχι από τη σύγκριση με τους συμμαθητές τους. Δεν θα αξιολογείται μόνο η επίδοση, αλλά και η πρόοδος σε σχέση με πρότερες επιδόσεις, δηλαδή η εξέλιξη του ίδιου του παιδιού, η οποία και τελικά να βαθμολογείται.
ΓΙΑ ΤΑ ΚΕΝΑ
Προσλήψεις 1.000 αναπληρωτών
Thn πρόσληψη 1.000 αναπληρωτών δασκάλων και καθηγητών ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Παιδείας Ανδρέας Λοβέρδος, προκειμένου να καλυφθούν τα κενά που προέκυψαν μετά την άδεια άνευ αποδοχών που έλαβαν 1.113 εκπαιδευτικοί.
«Το πρωί ο κ. Σταϊκούρας υπέγραψε την πρόσληψη 1.000 αναπληρωτών για να καλυφθούν τα κενά. Αναμένεται η έγκριση του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και προχωράμε. Φεύγει ένα μεγάλο βάρος από πάνω μας. Μαζί με τους 800 στην Ειδική Αγωγή πάμε για 1.800 αναπληρωτές που καλύπτουν τα κενά», δήλωσε ο κ. Λοβέρδος στο περιθώριο της συνεδρίασης του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας.
ΜΕΛΗ ΤΟΥ ΕΣΥΠ ΚΑΙ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΙ ΦΟΡΕΩΝ
«Επαψε να προκαλεί ενδιαφέρον στα παιδιά»
Υπέρ των βελτιωτικών παρεμβάσεων στο πρόγραμμα Σπουδών των δημοτικών σχολείων τάχθηκαν χθες όλοι οι ομιλητές στο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας αλλά και όλοι αναφέρθηκαν στην οικονομική στήριξη που πρέπει να έχει το δημόσιο σχολείο.
Ο Σωτήρης Γκλαβάς, πρόεδρος Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, τόνισε ότι, σύμφωνα με διεθνείς δείκτες, οι Ελληνες μαθητές υστερούν σε διάφορες δεξιότητες και ικανότητες και το σχολείο δεν προκαλεί το ενδιαφέρον των παιδιών. Τόνισε ότι προσπάθειες που έγιναν κατά το παρελθόν για να ελαφρύνει το πρόγραμμα των μαθητών κατέληξαν να τους προσθέσουν περισσότερη δουλειά στο σπίτι.
Από την πλευρά της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας, ο εκπρόσωπος των δασκάλων αναφέρθηκε στις άθλιες υποδομές που έχουν πολλά νηπιαγωγεία και τόνισε ότι τα σχολεία αυτήν τη στιγμή χρειάζονται υποδομές, διορισμούς εκπαιδευτικών και χρήματα.
Ο εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Παύλος Χαραμής, υπογράμμισε ότι θέματα άμεσης προτεραιότητας είναι και η αντιμετώπιση της ασιτίας και της ανέχειας των μαθητών και όχι μόνο η αλλαγή των εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
Στη Συνεδρίαση του ΕΣΥΠ παρέστη και εκπρόσωπος από το υπουργείο Οικονομικών, ο οποίος δεν μίλησε για την ουσία του θέματος, αλλά περιορίστηκε να δηλώσει ότι «εμείς θέλουμε όποιες προτάσεις και να κάνετε να είναι κοστολογημένες».

Τέλος, μεταξύ των προτάσεων που κατέθεσε χθες ο υπουργός Παιδείας είναι να αξιολογηθούν τα πρόσφατα νέα αναλυτικά προγράμματα σπουδών από ειδικούς επιστήμονες, σχολικούς συμβούλους και εκπαιδευτικούς, προκειμένου να οδηγηθούμε -όπου χρειάζεται- στην αναμόρφωση των προγραμμάτων αλλά και σε νέα σχολικά εγχειρίδια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου